Klasik Otomobiller

Malden Buharlı Otomobil: Massachusetts’te az sayıda üretilen Malden buharlı otomobilleri, ilk otomobillerin tasarımları konusunda at arabalarına ne kadar çok şey borçlu olduklarını açıkça ortaya koymaktadır. Sergilenmekte olan otomobil 1898 yapımıdır ve Pennsylvania’daki Zimmerman Müzesi’nden alınmıştır. U: 240 cm G: 136 cm Y: 163 cm 

 

Ford Model T: Müzemiz, bu meşhur modelin dört farklı versiyonunu koleksiyonunda bulundurması bakımından önemli bir konuma sahiptir. Bunlar, 1908 model iki kişilik bir “pick up”, 1918 model bir “roadster”, 1918 model bir ‘tourer’ ve 1926 model bir TT otobüstür. Model T 1908’de piyasaya sürülmüş ve 1927’ye kadar, o zamana göre yeni kabul edilen üretim bandı prensibi kullanılarak 15 milyon adetten fazla üretilmiştir. U: 350 cm G: 173 cm Y: 181 cm

 

1933 Model Buick 66C: Buick, piyasada rağbet gören büyüklüğü, hızı ve spor çizgileriyle tanınmıştır. Sergilenmekte olan otomobil iki kapılı, düz sekiz silindirli motoru

olan üstü açılan bir modeldir ve bagajının yerinde “dicky seat” denilen, katlanan bir arka koltuğu vardır. Merhum Erdoğan Gönül tarafından bağışlanmıştır. U: 495 cm G: 177 cm Y: 162 cm

 

1938 Lincoln Zephyr Coupe: Amerika’nın en prestijli otomobil markalarından Lincoln ve Cadillac, Henry Leland tarafından yaratılmıştır. Lincoln, 1921’de Henry Ford tarafından satın alınmıştır. Piyasaya ilk olarak 1935 senesinde sürülen Zephyr, Edsel Ford’un (efsanevi Henry Ford’un oğlu) 1930’larda yaşanan ekonomik buhran sırasında büyük K-serisi Lincoln’lerin satış rakamlarındaki korkunç düşüşe tepkisidir. Çok daha küçük ve ekonomik, klasik Lincoln V-12 motorlu Zephyr’in, tasarımcı John Tjaarda’dan esinlenerek oluşturulan cesur aerodinamik stili birçok otomobil üreticisine ilham kaynağı olmuştur. Sergilenen araç, üç kişilik bir Coupe’dir. Değirmenci Grup tarafından bağışlanmıştır. U : 525 cm G :167 cm Y: 166 cm

 

Messerschmitt: Messerschmitt balon tipli otomobil, İkinci Dünya Savaşı sırasında efsanevi Alman Hava Kuvvetleri uçağını imal eden RSM Messerschmitt Werke tarafından imal edilmiştir. Sergilenmekte olan 1955 model, Fichtel and Sachs 191 cc, 2 zamanlı motorlu bir KR 200’dür. Tandem (arka arkaya) oturma düzeni, kokpit şeklindeki tavanı, kapısı ve gidon tipi direksiyonu otomobilin enteresan özellikleri arasındadır. U: 317 cm G: 136 cm Y: 111 cm

 

191cc 2-stroke engine, and its unusual features include tandem seating, cockpit type roof/door and direct handlebar steering. L: 317 cm W: 136 cm H: 111 cm

                                                    

MGA 1955: Morris Garages'ın kısaltması olan MG, 1923 yılında Cecil Kimber tarafından kurulmuştur. MG bir marka olarak çok kısa bir zamanda, özellikle Amerika'da, iki kişilik klasik arabalar için kullanılan genel bir ad haline gelmiştir. 

MGA konsepti, MG’nin, 1951 yılı Le Mans Yarışı’na katılacak otomobilin aerodinamiğini iyileştirme çalışmaları sonucu ortaya çıkmıştı. Bu yeni tasarıma, benzersiz görünüşüne ithafen MGA adı verilmişti. ‘A’ İngilizce’de görünüş anlamına gelen ‘Appearance’ kelimesine ithafen eklenmişti. Araç kamuoyuna 1955 Frankfurt Otomobil Fuarı’nda tanıtıldı. MGA, üretiminin sona erdiği Temmuz 1962’e dek, ülkedeki en popüler spor otomobillerden birisi olmasının yanı sıra, Britanya tarafından en fazla ihraç edilen otomobil modeli olmayı da başardı. (Ford Otosan A.Ş. tarafından süreli olarak verilmiştir).  

U: 395 cm E: 150 cm Y: 125 cm

                                                                                       

Cadillac Super 62 de Ville Hardtop Coupe: Cadillac her zaman kaliteli, lüks ve yenilikçi olmasıyla tanınmıştır. 1950’lerde, özellikle Lockheed P-38 savaş uçaklarından esinlenerek tasarlanan arkadaki kuyruklar sayesinde, kaporta tasarımı çok abartılı hale gelmiştir. Daha sonraları Cadillac, tasarımlarını sadeleştirmiştir. 1960 model de Ville Coupe, günümüzde koleksiyonerler tarafından büyük rağbet görmektedir. Merhum Erdoğan Gönül tarafından bağışlanmıştır. U: 565.5 cm G: 206 cm Y: 145 cm

 

1965 Rolls Royce Silver Cloud III: Charles Rolls ve Henry Royce tarafından 1904 senesinde kurulan Rolls-Royce, otomobil dünyasının en saygıdeğer markalarından biri olarak ürettiği olağanüstü kalitedeki otomobillerle tanınır. Düz 6 silindirli Cloud I’in V8 versiyonu olan Cloud II geliştirilerek, ihtişamlı Rolls-Royce Silver Cloud III üretilmiştir. Bu otomobil, Atlantic Plakları’nın kurucusu ünlü yapımcı merhum Ahmet Ertegün’e aittir. Amerikan-Türk Derneği tarafından bağışlanmıştır. U: 530 cm G: 200 cm Y: 160 cm

 

1962 Morris Mini Cooper: Tüm zamanların en etkileyici otomobil tasarımlarından biri olarak kabul edilen Mini, Sir Alec Issigonis tarafından tasarlanmıştır. Issigonis, arkadaşı Formula 1 Şampiyonu John Cooper’la birlikte çalışarak 1961’de piyasaya sürülen meşhur otomobil Mini Cooper’ı ortaya çıkarmıştır. Otomobilde küçük lastikler ve süspansiyon sisteminde çelik yaylar yerine lastik konik süspansiyon elemanları kullanılmıştır. Araç hem yarışlarda hem de rallilerde çok başarılı olmuş, Monte Carlo Rallisi’ni üç kez kazanmıştır. 1999 senesinde Mini, Yüzyılın Avrupa Otomobili unvanını kazanmış ve Yüzyılın Küresel Otomobili ünvanına sahip Model T Ford’dan sonra ikinci gelmiştir. U: 300 cm G: 140 cm Y: 140 cm

 

Anadol A1: Koç Grubu’na dahil olan Otosan Sanayii, Türkiye’de yerel bir otomobil endüstrisi kurma arzusu ile 1963’te İngiltere’deki Reliant Motors şirketiyle irtibata geçmiştir. Reliant FW5 olarak bilinen ilk prototip, Ogle tasarımlı, 5 kişilik, fiberglas gövdeli, Anglia Super’in 1198

cc’lik motoruna sahip bir modeldir. Bu otomobil, Aralık 1965’te İstanbul’a getirilmiş ve düzenlenen ulusal bir yarışma sonrasında kendisine Anadol adı verilmiştir. U: 429 cm G: 160 cm Y: 145 cm

 

1956 BMW Isetta 300: Isetta; İspanya, Belçika, Fransa, Brezilya, Almanya ve İngiltere gibi değişik ülkeler tarafından lisansla imal edilen fakat aslen İtalyan tasarımı olan bir mini otomobildir. II. Dünya Savaşı’ndan sonra, kısa mesafelerde seyahat etmek için uygun ve ucuz araçlara ihtiyaç duyulmuştur, bu da Isetta’yı, şimdiye kadar üretilmiş en başarılı ve en sevilen şehir araçlarından biri haline getirmiştir. Yumurta benzeri şekli ve bombeli pencereleri sebebiyle, “baloncuk araba” olarak adlandırılmış ve kendisinden sonra imal edilen benzer şekildeki otomobillere de bu isim verilmiştir. BMW Isetta, ilk kez 1955 yılının Nisan ayında ortaya çıkmıştır. Bu Isetta, rahmetli Barry. T. Croston tarafından 2011 yılında, İngiltere, Warrington’da restore edilmiştir. U: 235 cm G: 140 cm Y: 135 cm

 

1966 Jaguar S Type: Swallow Sidecar Company, 1927 yılında William Lyons tarafından kurulmuştur. SS arabaları kısa zamanda hızı, stili ve özellikleri ile ünlenmiştir. Firmanın ismi (SS harfleri pek sevilmeyen Nazi rejimini çağrıştırdığı için) Jaguar olarak değiştirilmiştir. Jaguar S- Type serisi, önemli teknik gelişmelerden yararlanılarak tasarlanmış ve ilk olarak 1963 yılında tanıtılmıştır. Model olarak MK2 serisi temel alınmış fakat 1961 model Jaguar MKx’de bulunan tam bağımsız arka süspansiyon ile donatılmıştır. İç tasarımı Mk2’ye benzer fakat daha lüks ve konforludur. Klasik görünümü ve gelişmiş mekanik özellikleri (otomatik şanzıman ile güçlü 3.8’lik motor) ile Jaguar meraklılarının ilgisini çekmektedir. Bu otomobil, Müzemizin Yönetim Kurulu Üyesi merhum Aydın İ. Çubukçu’ya aittir. Vefatından sonra eşi Sayın Eda Nükhet Çubukçu tarafından bağışlanmıştır. U: 473 cm G: 153 cm Y: 143 cm

 

Fittipaldi F8 Yarış Otomobili: Brezilya Fittipaldi takımı ilk kez 1975’te, Wilson ve Emerson Fittipaldi adlı pilotlarla Grand Prix yarışlarına katılmıştır. Şasi no’su F8/1 olan bu araç, 1980 Temmuz’unda Emerson Fittipaldi tarafından

kullanılmıştır. Aynı yıl düzenlenen İtalyan Grand Prix’inde, geleceğin Dünya Şampiyonu Keke Rosberg tarafından kullanılmıştır ve beşinci olarak en iyi derecesini elde etmiştir. U: 420 cm G: 206 cm Y: 150 cm

 

Albion A10 Röntgen Arabası: Meşhur İskoç şirketi Albion tarafından üretilen araç, İngiliz ordusu tarafından Birinci Dünya Savaşı’nda Müttefik Kuvvetler ve Osmanlı İmparatorluğu arasındaki çatışmalarda görev almıştır. Türkiye Kızılay Derneği tarafından süreli olarak verilmiştir. U: 610 cm G: 210 cm Y: 230 cm

 

Magirus İtfaiye Aracı: Magirus markası, tüm dünyada yüksek kaliteli yangın söndürme tertibatı ile eş anlamlıdır. Bu gösterişli itfaiye arabası, 27 Eylül 1922’de Frankfurt -Almanya’da bulunan Kühler Fabrikası’nda üretilmiş, motor olarak bir Deutz kullanılmıştır. İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından kullanılmış ve müzemize bağışlanmıştır. U: 630 cm G: 212 cm Y: 290 cm