Mototren La Littorina

Mototren, hem ön hem de arka tarafında motoru ve sürücü kabini bulunduğu için raylar üzerinde lokomotife ihtiyaç duymadan kendi motorları ile hareket edebilen ve tek vagondan oluşan demir yolu taşıtına verilen isimdir. 1937 yılında, FIAT tarafından İtalya’da üretilen ALn 56 1903 modeli bu örnek, o dönemde İtalyan Demir Yolları’nda kullanılan aynı tipteki mototrenlerden biridir. Sergilenen Littorina ALn 561903 mototreni, 1930’lu yılların demir yolları vasıtaları arasında döneminin teknik ve estetik değerlerini barındıran, günümüze eksiksiz olarak ulaşmış çok değerli ve nadide bir araçtır. La Littorina, Wolfsonian Vakfı– Uluslararası Florida Üniversitesi (FIU) tarafından 10 yıllığına Rahmi M. Koç Müzesi’ne verilmiştir. Tofaş Türk Otomobil Fabrikası A.Ş.’nin sponsorluğunda, Mart 2011’de ABD’den Türkiye’ye getirilmiştir.


Restorasyon Süreci

1992 yılında Andrew Kasırgası’nın tahrip ettiği La Littorina, Müze ve Tofaş uzmanlarının titiz çalışmaları ile restore edilmiştir. Restorasyon projesi başladığı zaman hedeflenen sonuç, “Kasırga tarafından zarar görmeden önceki haline ulaştırmak” olarak belirlenmiştir. La Littorina’nın gövdesinin restorasyonu Tofaş tarafından, ahşap ve iç kısımların restorasyonu Düzey Bakım ve Onarım Atölyeleri tarafından yapılmıştır. Dış görünüm ve renginin belirlenmesi için alt katmanlarda saklı kalmış, orijinal rengini ve parlaklığını kaybetmemiş parçalardan yararlanılmıştır. Yapılan çalışmaların çoğu temizlik, metal levhaların ve ahşap parçaların tamiri üzerine gerçekleşmiştir. Gereken yerlerde hasarlı parçaların bire bir kopyaları yapılmıştır. U: 19.1 m G: 2.3 m Y: 3.3 m