"Museum Of the Year Award" (Avrupa Müzeleri Konseyi Ödülü) özel ödülü, müzecilik konusundaki öncülük ve girişimciliğinden dolayı Rahmi M. Koç Müzecilik ve Kültür Vakfı Mütevelli Heyeti Başkanı Rahmi M. Koç'a verilmiştir.

Mayıs 1997 tarihinde Barselona'da düzenlenen ödül törenine Rahmi M. Koç adına Rahmi M. Koç Müzesi Yönetim Kurulu Üyesi Selçuk K. Kolay katılmıştır. Böylece bu yüksek prestijli ödül ilk defa bir Türk Müzesi'ne verilmiştir.

Diğer Çalışmalar

Rahmi M. Koç Müzecilik ve Kültür Vakfı, oluşturduğu müzenin yanısıra, bu konudaki yaklaşımı ve etkinlikleri ile müzecilik anlayışına yepyeni bir boyut ve dinamizm getirmektedir. Vakfın bu yönden başlattığı çalışmalar sırasında, denizcilik sektörüyle ilgili etkinlikleri önemli yer tutmaktadır. Türkiye Denizcilik İşletmeleri Genel Müdürlüğü’nden satın alınıp restore edilerek, yeniden hayata kavuşturulan Liman-2 Römorkörü bunun en canlı örneğidir ve söz konusu çalışmaların ilk aşamasını oluşturmaktadır. Vakıf, Liman-2’den sonra “Gonca” ve “Saros” gemilerinin restorasyon çalışmaları tamamlamış ve “Güzelhisar” gemisi ile “Turgut Alp” maçulasının da restorasyon çalışmalarını başlatmış bulunmaktadır. Rahmi M. Koç Müzecilik ve Kültür Vakfı’nın Türk Denizciliğine yönelik diğer bir hizmeti de, denizcilik tarihinin ayrılmaz birer parçasını oluşturan “Midilli” (eski Breslau) kruvazörü ile “Atılay” denizaltısının batık mevkilerinin bulunması ve yapılan dalışlarla belgesel filmlerin hazırlanması olmuştur.

Vakıf tarafından gerçekleştirilen tüm bu çalışmalar, Rahmi M. Koç Müzesi’nin, sadece statik bir müze olarak kalmayıp, kültürel ve bilimsel çalışmalar açısından aktif bir müze olmayı amaçladığını en iyi şekilde ortaya koymaktadır.

 

 

B-24 Liberator “Hadley’s Harem” Rahmi M. Koç Müzesi’nde

B-24 D Liberator “Hadley’s Harem” 41-24311-L seri numarası ile 1941 yılında Consolidated tarafından imal edilmiştir.

1 Ağustos 1943 tarihinde Ploesti-Romanya petrol tesislerine yapılan bombardıman saldırısı sırasında “Hadley’s Harem”, US Army Air Force 98th Bomber Group “PYRAMIDES”e dahil olarak görevdeydi.

“Hadley’s Harem” bu tarihi harekat sırasında grup lideri Albay John R. “Killer” Kane’in öncülük ettiği “Flight One” içinde, Kane’in kanadındaki ilk uçaktı. Uçağın mürettebatı on kişiden oluşuyordu.

98’inci Borbadıman grubunun hedefi “White Four” kod ismiyle tanınan, Ploesti’deki en büyük petrol tesisi Astro Romana rafinerisiydi.

“Hadley’s Harem” hedefe ulaşırken uçağın burun kısmından girerek patlayan bir uçaksavar mermisi, bu kısımda büyük tahribata ve bombardımancının ölümüne neden oldu. 2 numaralı motor da durmuştu.

Bingazi’ye doğru dönüş yolculuğuna başladılar. Ancak kısa bir süre sonra bunu gerçekleştiremeyeceklerini anlayıp rotalarını Türkiye üzerinden Kıbrıs’ta ki İngiliz Hava Üssü’ne yönelttiler.

Anadolu üzerinde 3 numaralı motor da sustu. Toros Dağları’nı aştıktan kısa bir süre sonra 1 numaralı motorun yağ basıncı hızla düşmeye başladı. Kıbrıs’a da ulaşamayacaklarını anlayarak Türkiye’nin Akdeniz kıyılarına inmeye karar verdiler. Manavgat civarlarında deniz üzerinde iyice alçalarak kumsala yaklaşırken uçağın son kalan iki motoru da sustu. Bir kanadının suya değmesi ile uçak şiddetle denize çarptı ve hızla battı. Pilot ve yardımcı pilot uçaktan hiç çıkamadılar.

Sağ kalan diğer mürettebat yüzerek kıyıya ulaştı. İlk tıbbi müdahaleleri, onları bulan Türk köylüleri tarafından yapıldı. Yaralılar ardından İstanbul Amerikan Hastanesi’ne (Amiral Bristol) yollandılar, deniz kazazedesi olarak kabul edilip, Dış İşleri Bakanlığı tarafından serbest bırakıldılar.

Uçağın enkazı 1972’de amatör dalgıç Oğuz Altunseçen tarafından bulundu. 1955’de burun kısmı çıkarıldı ve müze tarafından satın alınarak gerekli restorasyon işlemlerinden sonra sergilenmeye başlandı.

"Hadley’s Harem"in enkazı

 

| yapı | başkan'ın mesajı | tarihçe | yönetim | RMK vakıf çalışmaları |


| kurumsal | koleksiyon | müze etkinlikleri | erişim | koç-arama |