Demiryolu Ulaşımı Bu bölüme ait pek çok objeden seçtiğimiz bir kaç örnek  

La Littorina Mototren

Mototren, hem ön hem de arka tarafında motoru ve sürücü kabini bulunduğu için raylar üzerinde lokomotife ihtiyaç duymadan kendi motorları ile hareket edebilen ve tek vagondan oluşan demiryolu taşıtına verilen isimdir. 1937 yılında FIAT tarafından İtalya'da üretilen ALn 56 1903 modeli bu örnek, o dönemde İtalyan Demiryolları'nda kullanılan aynı tipteki mototrenlerden biridir. Genel ve iç tasarımı Avrupa'daki 1930 öncesi tasarım anlayışını temsil etmektedir. Günümüze eksiksiz olarak ulaşmış çok değerli ve nadide bir objedir. La Littorina, Wolfsonian Vakfı–Uluslararası Florida Üniversitesi (FIU) tarafından 10 yıllığına Rahmi M. Koç Müzesi'ne verilmiştir. Tofaş Türk Otomobil Fabrikası A.Ş.'nin sponsorluğunda Mart 2011'deABD'den Türkiye'ye getirilmiştir. Andrew Kasırgası'nın tahrip ettiği La Littorina, Müze ve Tofaş uzmanlarının titiz çalışmaları ile restore edilmiştir.

Moda Tramvayı

20 numaralı Kadıköy - Moda hattı tramvayı 29 Temmuz 1934 tarihinde hizmete sokulmuş ve hattın kaldırıldığı 1966’ya kadar 30 yılı aşkın bir süre hizmet vermiştir. İETT tarafından süreli olarak verilmiştir.

Saltanat Vagonu

Birmingham, İngiltere'de yapılan bu vagon, Türkiye'deki ilk demiryolunu inşa eden İngiliz şirketi tarafından Sultan Abdülaziz'e sunulmuştur. Vagon, Sultan Abdülaziz tarafından 1867 yılında, Fransız İmparatoru III. Napoleon, İngiltere Kraliçesi Victoria, Belçika Kralı, Prusya Kralı ve son olarak Avusturya-Macaristan İmparatoru ile görüştüğü Avrupa gezisinde kullanılmıştır.

Atlı Tramvay

Ülkemizde ise ilk atlı tramvay seferi 3 Eylül 1872 tarihinde İstanbul'da Azapkapı-Ortaköy güzergahında kullanılmış, atlı tramvaylar yerlerini 1914 yılında elektriklilere bırakmışlardır. Bu tramvay, 14 no'lu Beşiktaş - Karaköy hattında hizmet vermiştir. Tramvay, Osmanlı Dönemi'ndeki orijinal haliyle gösterilmektedir.

Tünel Makinesi ve Vagonu

Galata ve İstiklal Caddesi arasındaki kısa ve dik bir yeraltı yolu olan tünel, Londra ve New York metrolarından sonra üçüncü en eski yeraltı taşıma sistemidir, 17 Ocak 1875 yılında hizmete açılmıştır.Tünel'e ait, 19. yüzyıldan kalan bu yolcu vagonu, 1873'te Schnieder Creusot Iron Steel Works şirketi tarafından Fransa'da üretilmiştir. Vagon çift silindirli, büyük bir yatay buhar makinesine bağlı olarak ve metal kayışlarla çift yönlü hareket ettiriliyordu. İETT tarafından süreli olarak verilmiştir.


 

Lokomotif G10

İlk G10 lokomotif 1910 yılında kullanılmaya başlanmış ve üretimi 1925'e kadar sürdürülmüştür. Prusya ve Almanya'da çalıştıkları dönemde G10 ve BR57 olarak tanımlanan bu lokomotiflerden çeşitli imalatçılar tarafından yapılmış 49 adedi farklı tarihlerde Türkiye'ye girmiştir. 1912 - 1913 yıllarında Borsig firması tarafından imal edilen Prusya yapımı bu G10 lokomotif, 0-10-0 sisteminde dizilmiş farklı bir tekerlek sistemine sahiptir. Prusya Demiryolları'nda (KPEV) görev yaptıktan sonra Türkiye'ye getirilerek TCDD tarafından kullanılmış ve 49 adet 55000 serisi lokomotiften biri olarak uzun yıllar hizmet vermiştir. 18,9 m uzunluğunda ve 76 ton ağırlığında olan lokomotif TCDD tarafından 55022 olarak numaralandırılmıştır.

 

Adres: Rahmi M. Koç Müzesi Hasköy Cad. No: 5 Hasköy 34445 - İstanbul
Tel: (0)212 369 66 00 pbx    Faks: (0)212 369 66 06
Copyright © 2012 Rahmi M. Koç Müzesi Gizlilik İlkeleri İletişim Site Haritası English